Příčiny nadýmání

Nadýmání, plynatost či zaražené větry mohou být způsobeny množstvím různých důvodů, z nichž však ten zpravidla nejčastější bývá špatná životospráva, nedostatečný pitný režim, hodně stresu a naopak málo pohybu. V současné uspěchané době tvoří tyto faktory skutečně největší podíl spouštěčů problémů se zažíváním. Další příčinou pak bývají nejrůznější zdravotní komplikace.

Nejčastější příčiny nadýmání

  1. nevhodná kombinace potravin v rámci jednoho jídla, příliš mnoho nadýmavých luštěnin a tak podobně
  2. špatné zpracování potravy v ústech (při hltání dochází ke spolykání vzduchu)
  3. alergie, nesnášenlivost některé složky stravy
  4. psychický stres a spěch, tlak okolí
  5. nadměrné pití při jídle (ředí žaludeční šťávy, což komplikuje trávení)
  6. narušená střevní mikroflóra (při zánětech, po antibiotikech atp.)
  7. zadržování tekutin v těle (srdeční, ledvinové nebo jaterní onemocnění, velký příjem soli)
  8. hormonální změny a nerovnováha (menopauza, před menstruací, v průběhu těhotenství)
  9. malá produkce žaludeční kyseliny
  10. snížená produkce či funkce trávicích enzymů
  11. záněty a vředy v žaludku nebo ve střevech
  12. zácpa (neodcházející škodliviny z těla mohou způsobit nežádoucí kvašení ve střevech)

Mnoho z vyjmenovaných příčin může člověk sám příznivě ovlivnit například jednoduchou změnou stravovacích návyků. Stejně jako v případě jiných zdravotních problémů totiž také u nadýmání platí, že lepší než je léčit, je předcházet jeho vzniku.

Důležité proto je věnovat se skladbě potravy, tak aby byla bohatá na vitamíny, vlákninu a jiné vhodné látky ovlivňující trávení, vyhnout se monotónnímu jídelníčku, udělat si na konzumaci jídla dostatek času, dodržovat pitný režim a každý den se trochu hýbat, čímž se podpoří správná činnost střev.

Nadýmání po jídle

Nejčastějším spouštěčem zažívacích problémů bývá špatně zvolené složení stravy, kdy člověk konzumuje nadměrné množství nadýmavých či těžko stravitelných potravin a naopak postrádá přísun vhodné čerstvé zeleniny a dostatečného množství vlákniny.

Potraviny způsobující nadýmání

  • luštěniny (hrách, fazole, čočka)
  • potraviny obsahující jednoduché průmyslové cukry (sladkosti, sušenky, zákusky)
  • zelenina (zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice)
  • ovoce (hroznové víno, švestky, hrušky, banány, hrozinky i ořechy)
  • mléko a některé mléčné výrobky (vlivem laktózy)
  • pečivo (zvláště čerstvé bílé pečivo nebo kynuté)
  • slané potraviny (uzeniny, zrající sýry, příliš kořeněná jídla)
  • nápoje (kyselé šťávy, sycené nápoje, alkohol)

Zmíněným potravinám ovšem není dobré se zcela vyhýbat, protože obsahují pro tělo důležité látky. Je dobré konzumovat je v menším množství a hlavně jíst pomalu a každé sousto pečlivě pokousat, zároveň není na škodu používat koření či pastilky usnadňující trávení.

 

Komentáře, diskuze

Přidat komentář